Keď obsah slúži ako lákadlo na obsah

Je dnes vôbec možné vyrobiť malý web, ktorý by bol dlhodobo úspešný? Trend doby totiž prikazuje valiť na sieť stále nový obsah. Viac, pestrejšie, častejšie.

Je jasné, že web redakcie novín má stále nový obsah. Čo ale v prípade, že máte malú autoopravovňu. Alebo kvetinárstvo? Alebo ste masér a ponúkate na webe svoje služby. To sú reálne príklady situácií, kedy sa hodí, aby váš web zákazník našiel.

  • Vám to prospeje – získate zákazníka.
  • Zákazníkovi to prospeje – dostane presne to, čo hľadal.

Teraz však poďme ďalej. Ako sa zákazník môže dostať na váš web?

  • Reklama. Hmm. Ak začínate, nemáte asi veľký rozpočet. Ak áno, tak často nepotrebujete ani internet.
  • Referencie. Spokojní zákazníci si to medzi sebou povedia. To platí u trendy značiek, oveľa menej to môže fungovať v iných biznisoch. Hlavne ak začínate, referencie vám kšeft nedajú, pretože ich ešte nemáte.
  • SEO. Máte web, ktorý sa dobre umiestni vo výsledkoch vyhľadávania a tak vás nájdu zákazníci. Žiaľ aj SEO začína byť v poslednom čase dosť nákladný špás.

Jednoducho internet sa mení. Pred pár rokmi platili iné pravidlá hry. Spravil som web pre firmu, ktorá ponúka služby. Obsah mal možno 4 strany písaného textu a asi 40 fotografií s ukážkami práce. Veľmi rýchlo sa stal prvý vo výsledkoch vyhľadávania. Klienti klikali a objednávali si službu.

Postupom času sa zmenili algoritmy vyhľadávania a web zapadol do minulosti.

  • Neaktualizuje sa tam starší obsah. Malé čierne mínus v Google. Web sa javí ako „neaktuálny“. Ale firma nepotrebuje aktualizovať obsah, robí stále to isté. Načo meniť slovosled dobre napísaného textu? (A áno, aj to sme už skúšali, nestačí to už dnes.)
  • Nepribúda nový obsah. Väčšie čierne mínus v Google. Web vyzerá ako „mŕtvy“. No majiteľ firmy nie je spisovateľ a zamestnáva profesionálov na poskytovanie služieb. Nie básnikov a grafomanov. Nemá preto možnosť pridať na stránky blog. Laici zas nenapíšu odborné články. Našťastie, web už nepotrebuje až tak súrne, vytvoril si výborné meno za tie roky a funguje len na referenciách.
  • Krátky obsah. Veľké čierne mínus s červeným okrajom v Google. Články na jednotlivých stránkach presne popisujú služby, ale nie je veľmi o čom písať. Napísal som to úderne a jasne. Netreba čitateľa ovaliť litániami. No pre vyhľadávač je dnes krátky text signál „povrchne“ spracovaného materiálu.

To všetko komplikuje situáciu vznikom pozitívnej spätnej väzby. Nefungujú „malé“ weby? Konkurencia zamestná copywritera. Stačí lacný. Za pár eur vŕši slová jedno za druhé. Koľko zaplatíte, toľko máte. Konkurencia tak z pohľadu vyhľadávačov bude mať „lepší“ a „živší“ web. Šup s ním na prvé miesta.

To potom vyvolá reťazovú reakciu. Všetci začnú písať veľa textu a často. Veď to funguje. Nie?

Ako ale asi tušíte, nie je celkom jednoduché písať kvalitný text. Ešte ťažšie je písať odborný, kvalitný text. Dobrých autorov sú možno desiatky na Slovensku. Dobrých odborných autorov sú u nás jednotky. No a my nechceme len dobrý text! Chceme ho veľa. Denne.

Toto ale nie je len o peniazoch! Dobrý text sa nedá valiť lopatou na počet znakov.

Výsledkom je, že bežné firmy splnia požiadavky SEO šamanov. Rozsah majú, ale obsah nemá až takú kvalitu, ako by mohol mať. Málokto také texty číta. No a celé to potom nefunguje.

Obsah ako transportný systém

Výsledkom je dnešný stav. Chcete predávať knihy? Zriadite si eshop a začnete písať články o knihách. O čítaní. O predávaní kníh. Vďaka tomuto obsahu dúfate, že si vás všimne vyhľadávač. Že tak ku vám príde človek, ktorý sa o knihy zaujíma. No a že kúpi.

Obsah teda píšeme preto, aby sme prilákali návštevníka a umožnili mu zhliadnuť aj ponuku, ktorú sme pôvodne plánovali ukázať, ale kvôli ktorej by asi neprišiel, alebo by vás vyhľadávač “neukázal”…

To má rýchle následky. Na internete vzniká veľa obsahu podľa toho, čo ľudia hľadajú.

Chcem kúpiť fotoaparát. Ak dám Google otázku „aký fotoaparát si vybrať“ na prvom mieste je reklama predávajúcich firiem (väčšinou nie výrobcov!), potom dobre optimalizované SEO stránky porovnávačov cien. Všade je článok „aký fotoaparát si vybrať“. Kopa ďalších, rôzne kvalitných článkov obsahujúcich slová „test“, „recenzia“, „porovnanie“. To všetko tam je preto, lebo ľudia sa pred kúpou chcú poradiť. Chcú si pozrieť skúsenosti používateľov, alebo prečítať odbornú recenziu výrobku. To obchodníci vedia a preto zamoria svoje weby článkami, ktoré vyhľadávač vyhodnotí ako relevantné. Nie sú však ničím iným, ako pašerákom. Pašujú ľudí z Google na svoje weby v nádeji, že kúpia. (Potom nasleduje retargetingové bombardovanie, či si už kúpite, alebo nie!)

Je problém nájsť normálny, nezávislý obsah. On totiž často ani nevzniká. Kto vie písať často píše za peniaze pre niekoho. Navyše bežný, nikým neplatený blog dnes je problém rozbehnúť, pretože okolo vás stovky firiem pumpujú milióny do marketingu. Márne budete kričať hlasno a vtipne, ak okolo vás ostatní majú výkonnú aparatpúru.

Virálny marketing

Najlepšia rada znie – nájdite niečo čo ľudí chytí. To je super rada a môžete si v rámci gerilového marketingu pozrieť stovky duchaplných a fungujúcich nápadov. Žiaľ, vymyslieť taký nápad je dosť náročná vec. Keď ho už aj máte, stále nie je ešte isté, či aj bude fungovať. Ono virálnymi sa veci stávajú často nelogicky. Proste vec šťastia.

Preto je tá najlepšia rada vlastne v praxi dosť nepoužiteľná.

Ale dobre. Máte šťastie a vymysleli ste geniálnu vec. Strhne sa lavína a všetci na vás odkazujú. Čo na to Google? Príliš prudko rastúce odkazy môže vyhodnotiť aj ako spam. To je totiž nezvyklé a preto podozrivé.

Žiadna senzácia však netrvá dlho. Sláva pominie a za pár dní by to chcelo nový nápad a novú porciu šťastia.

Zdá sa, že Murphyho zákony neprestanú platiť nikdy. Aspoň ten, že „ak niečo chcete spraviť, najskôr musíte spraviť niečo iné“ platí aj tu. Chcete predávať, alebo ponúkate služby? To aby ste začali písať, točiť videá, fotografovať, vydávať ebooky, stali sa špecialistami na reklamu, komunikátormi na sociálnych sieťach. Hľadá sa Leonardo 21. storočia.

Komentáre

  1. Nápady sa stanú rutinou. Ludia to okopírujú. Možno je dobré mať viac webov, viac spôsobov podnikania, jeden zarobí menej druhý viac.

  2. Dobrý deň,
    mám otázku, ak web stránka je e-shop alebo napr.inzercia, bere google do úvahy že je obsah na stránke aktualizovaný tým že sa tam menia položky, resp.inzeráty apod? alebo tam musí byť aktualizovaný obsah v zmysle články, texty aby ho bral vyhľadávač do úvahy?
    ďakujem

  3. Lil neuvažujte o vyhľadávačoch, ale o návštevníkoch. Ak vám pribúdajú nové inzeráty, alebo nové položky v e-shope, je to nový obsah. Ak ich na stránke len meníte (ak tomu dobre rozumiem) teda z existujúcich tam dáte vždy iné, tak to nie je nový obsah.

  4. skor som myslela inzerciu tam sa tým pádom objavujú stále nové položky. Ďakujem moc krát za odpoveď :)
    váš blog je super, pekne spracované a jednoducho vysvetlené princípy internetového marketingu :) palec hore len tak ďalej, a nech sa darí

  5. Lil áno, ak inzercia, tak to je furt nové, tam s obsahom problém nie je. učte sa od najlepších. bazos začínal kedysi práve vďaka skvelému SEO

Napíšte komentár

Tipy na knihy

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý |  mv@mix.sk  |  facebook  |  google+  |  instagram  | 

Dozvedeli ste sa niečo užitočné? Pomôžte vašim priateľom nájsť tieto stránky. Zdieľajte ich.