Internetový marketing

Aj keď pojmy ako "marketing na internete", "internetový marketing", "on-line marketingová komunikácia" zaváňajú tvrdým biznisom, nemusí nutne vždy ísť o predaj výrobkov. Ak spravíte webstránku pre svoju korytnačku, aj taká stránka – aby ju niekto videl – potrebuje marketing. Musíte to vymyslieť a spraviť tak, aby sa splnil nejaký cieľ.

  • V prípade stránky pre korytnačku je cieľom, aby vaši kamaráti našli jej fotku a pobavili sa.
  • V prípade firmy, ktorá predáva plastové okná bude asi cieľom získavať nových zákazníkov.

V obidvoch prípadoch už máme jasný cieľ – čo má webstránka "spraviť". A teraz príde na rad marketingová stratégia – ako to dosiahneme čo najúčelnejšie, efektívne a ak sa dá, tak so ziskom pre vás, ako tvorcu webu, tak aj návštevníka. Internetový marketing preto začína otázkami, aké by vám mal vedieť nadiktovať aj internetovo gramotný sedliak. Sú to logické otázky typu "ako môj web nájdu tí, ktorým môže niečo dať?" "Ak ho už nájdu, neutečú mi z neho?"

Marketingová stratégia sa stále mení – vylepšujte

Internet pre marketéra predstavuje ideálnu pôdu. Veľké percento činnosti vašich návštevníkov totiž dokážeme pomerne presne merať a vyhodnotiť. A tak viete presne určiť, či je vaša marketingová stratégia navrhnutá dobre. Hneď vidíte, či to, čo ste navrhli funguje, alebo nie. Internetový marketing teda je dynamický. Skúsite novú stratégiu a hneď vidíte, či funguje, alebo nie. Ak nefunguje, zmeníte ju a znova – funguje to, alebo nie? Hneď viete…

Internetový marketing je iný, ako ho možno poznáte

Najväčšou začiatočníckou chybou väčšiny firiem, ktoré prichádzajú na internet je, že na internet mechanicky prenesú svoju marketingovú komunikáciu tak, ako ju používali v televízii, rozhlase, či v tlačovej reklame. Internetový marketing má svoje špecifiká, tak isto, ako návštevník internetu.

Zatiaľ čo v televíznej reklame uspejete priamočiarou, možno tak trocha až primitívnou komunikáciou, na internete neoslovujete znudených a niekedy možno aj podnapitých divákov. Internet je interaktívne médium vyžadujúce od čitateľa isté sústredenie, akciu. Aj keď to neplatí univerzálne, ale v súčasnosti je večer trocha iné spektrum divákov pri televízore a iní ľudia v rovnakom čase sedia pri internete. Internetovému divákovi nemôžete servírovať primitívne reklamy.

Stratégie internetového marketingu

Pri návrhu internetovej marketingovej komunikácie sa tiež postupuje inak, ako vo svete "kamenných predajní". Tu musíte začať celkom od konca. Kladiete si otázky typu "ako ľudia nájdu môj produkt?", "Ako ho budú hľadať?" "Čo ich zaujme, ak ho nájdu na mojom webe?", "Prečo by mali kúpiť u mňa a nie u konkurenta?" A podobné.

Postupne sa týmto témam budem na tomto webe venovať. Viem, pre marketéra môže mnoho z výrazov, ktoré internetový marketing prináša, byť nových. Ale oplatí sa vám túto oblasť zvládnuť. Ak zvládnete internetový marketing, ušetríte značné prostriedky na reklame a zaznamenáte pritom lepší predaj, než má konkurencia. Ostatne marketingová komunikácia je komunikácia. Má vlastný slovník. Musíte tomu rozumieť, ak chcete niečo dosiahnuť.

Internetový marketing nie je pre lenivcov

Mimochodom – žiaden marketing nie je pre pohodlných. Ak sa vám nechce učiť nič nové, venujte sa inej činnosti. Na internete neuspejete. Sme tu totiž vo vojne. Je to vojna o návštevníka. Jeho pozornosť a peňaženka už na internete sú. Otázka znie, na ktorej stránke sa tento návštevník zdrží a na ktorý účet pošle svoje peniaze. No a my, tvorcovia webov sa snažíme o priazeň návštevníkov. 

Definícia internetového marketingu

Internetový marketing je ťažko uchopiteľný pojem, ktorý si ľudia často nevedia veľmi presne vysvetliť. Nevedia

  • čo internetový marketing obnáša (často nevedia ani čo to je marketing, zamieňajú si ho s predajom, s reklamou…)
  • nevedia čím majú začať
  • nevedia ako sa internetový marketing vlastne vuužíva a čo to presne znamená.

Väčšinou si pod pojmom internetového marketingu človek predstaví, že budeme hovoriť o "ťažkom zarábaní veľkých peňazí". Marketing mnohý považujú za spôsob, ako obabrať ľudí a pripraviť ich o peniaze. Predsa marketing je vždycky o tom, ako vypláchnuť zákazníkovi mozog a zmocniť sa jeho peňaženky podľa možností aj s obalom. No nie?

Takýto pohľad na marketing majú ľudia, ktorí sú nezorientovaní v obchode. A nemajú ho len tak, pre nič za nič. Existujú obchodníci, ktorí používajú marketing a marketingové stratégie na to, aby obalamutili svojich zákazníkov a veruže často sa im to aj podarí. Potom im predajú mizerný produkt. Výsledok? Nedôvera zákazníkov.

Áno, stratégie internetového marketingu sú účinné zbrane. Každá zbraň sa dá využiť, aj zneužiť. A tak postupy, ktoré sa v marketingu naučíte môžete použiť (skôr zneužiť) aj na podvod.

Na internete sa však ukazuje, že ľudia sa nedajú opiť rožkom a veľmi málokedy vám naletia na nejaký, nie korektný, obchod alebo ponuku. Preto sa budeme pozerať na internetový marketing skôr z pohľadu na to, ako ho využiť pre obojstranne fungujúci a výnosný alebo výhodný obchod.

Win – win situácia je marketingovým cieľom

Ideálny stav je ten, kedy výhra (win) je na strane predávajúceho, aj kupujúceho. Obchod je výmena, niečo za niečo. Dobrý obchod znamená dobrý tovar za dobrú cenu. Kto tento výsledok hodnotí? Predajca aj zákazník. Cieľom je dosiahnuť pocit spokojnosti na obidvoch stranách. Ja mám nejaký produkt a vymením ho za vaše peniaze. Alebo mám nejaký produkt a vymením ho za vašu službu. Vtedy hovoríme možno o bartrovom obchode.

Každá jedna webstránka je v podstate vždycky obchod. Ja vám ponúkam stránku, napríklad článok a vy si ho môžete prečítať.

  • Ak budete čítať, ja mám radosť z čitateľov a ich dôvery. Možno neskôr u mňa aj niečo kúpite.
  • Ak čítate a máte radosť, že ste našli niečo zaujímavé, máte radosť, že ste našli dobrú stránku.

Preto je internetový marketing tak dôležitý aj v prípade, že nemáte komerčný projekt. A práve toto je to hlavné neporozumenie, v ktorom internetový marketing ľudia často nechápu. A teraz si na to posvietime trošku detailne.

Napíšte komentár

Tipy na knihy

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý |  mv@mix.sk  |  facebook  |  google+  |  instagram  | 

Dozvedeli ste sa niečo užitočné? Pomôžte vašim priateľom nájsť tieto stránky. Zdieľajte ich.