Ako sa dá na blogu zarobiť

Predpokladajme, že si vediete vlastný blog a chcete z neho vytrieskať nejaké peniaze. Aké máme možnosti?

To najdôležitejšie čo by som chcel povedať, je, že možnosti máme. Dnes sa na obsahu na internete dá zarobiť aj keď to pre väčšinu z nás znamená, že to nebudú peniaze, ktoré nám umožnia kúpiť si novú jachtu každý týždeň. Návod na postup akým sa dajú zarobiť peniaze som spísal v inom článku.

Na druhej strane blog je spravidla schopný svojim výkonom zárobku zarobiť na náklady, ktoré stojí technologické pozadie. Ak som v úvode témy blog odporúčal, aby ste si zakúpili webhostingové služby, reklama, ktorú si neskôr na tento web zavesíte vám tieto náklady celkom určite vráti. Aký druh reklamy si človek dnes môže reálne na blog zavesiť?

Kontextová reklama

Pravdepodobne najdostupnejšia je kontextová reklama. Je niekoľko firiem, ktoré sa ňou živia a predávajú tieto riešenia. Príkladom môže byť Etarget, alebo Google Adwords.

Po zaregistrovaní sa do niektorej z týchto služieb môžete na svojom blogu okamžite medzi článkami umiestniť kód, ktorý bude zobrazovať pri jednotlivých článkoch reklamné informácie. Tieto reklamné prúžky sú textové reklamy, ktoré síce nezarobia veľa, ale umožnia veľmi pomalý a systematický príjem.

Výška zárobku na takejto forme reklamy je veľmi rôznorodá a nedá sa ani odhadnúť. Výšku zárobku totiž ovplyvňuje niekoľko faktorov.

  1. Čas, odkedy ste spustili reklamu. Čím je reklama novšia, tým zvykne zarobiť viac peňazí. To má dva dôvody. Pravidelní čitatelia zbadajú novú reklamu, tak sú na ňu spravidla zvedaví. Neskôr keď si zvyknú, že na danej pozícii je len reklama, väčšinou ju oveľa menej navštevujú.
  2. Kontextová reklama je nastaviteľná a inzerenti spravidla dosť prísne sledujú nakoľko účinná reklama zavesená u vás vlastne je. A tak v prvej fáze na vašom webe inzeruje prakticky každý, ale mnoho firiem, ktoré inzerujú a hlavne, ktoré do reklamy veľa investujú, si strážia aj ziskovosť reklám. Pozorujú, či návštevník prichádzajúci z vašej stránky, iba klikne na reklamu a odíde alebo klikne na reklamu a kúpi. Akonáhle zistia, že váš blog síce míňa veľa peňazí na reklamu (teda vám zarába a inzerentovi míňa) takúto reklamu vypnú. Váš blog teda potom nebude zobrazovať tohto reklamného klienta.

Inzerenti vedia sledovať účinnosť reklamy a podľa toho sa riadia. Pre vás to môže znamenať informáciu, že ak chcete, aby reklama na vašom webe bola dlhodobo zárobková pre vás, snažte sa, aby bola aj zisková pre inzerenta. To znamená snažte sa písať o témach, ktoré môžu niečo predávať a tak, aby predali.

A to sa už dostávame k ďalšiemu bodu ziskovosti alebo dôvodu prečo sú niektoré weby ziskové.

Téma, o ktorej píšete veľmi úzko súvisí s tým koľko za ňu zarobíte.

  • Ak budete písať o muchách, je veľmi pravdepodobne, že získate málo reklamy, pretože múch je všade veľa a nikto ich nebude kupovať. Možno občas získate nejakú reklamu na tému likvidácie múch, ale pravdepodobne nebudete veľmi úspešní.
  • Zato ak budete písať o niečom o čo je všeobecný záujem, napríklad o stavebninách je veľmi pravdepodobne, že na takomto blogu zarobíte oveľa viac. Stavebné firmy totiž majú prostriedky na reklamu a radi ju zaplatia ak takú reklamnú plochu vytvoríte.

To samozrejme predpokladá, že budete musieť písať o stavebninách, musíte o tom písať kvalifikovane a odborne. Ak to spravíte, prilákate na svoj web zákazníkov, ktorých stavebniny zaujímajú a je veľmi pravdepodobne, že takýto návštevník bude veľmi ochotne klikať aj na reklamy, pretože ho zaujímajú naozaj. A na ich základe aj niečo kúpi.

Tretí faktor ziskovosti je návštevnosť. Čím väčšia návštevnosť vášho blogu bude, tým viac zarobíte. Ak budete mať 5 návštevníkov za deň je dosť pravdepodobné, že za ten deň nezarobíte ani Euro. No ak tam máte 5 000 ľudí za deň je veľmi pravdepodobné, že pár centov, či euro za deň naozaj zarobíte.

Preto je zaujímavé hľadať témy, ktoré zaujímajú čo najviac ľudí.

A tu sa dostávame do konfliktu o čom písať. Ak teda vediete blog začnete možno kalkulovať s výberom tém, tak aby ste písali o niečom čo zaujíma čo najviac ľudí, no zároveň, aby to bolo odborné a ešte aj predajné.

Takýto prístup k písaniu blogu je praktický, ale zistíte, že to nie je až tak jednoduché naladiť, aby to fungovalo. Potom sa môžete dostať do druhého konceptu, ktorý hovorí o tom, že by ste mali písať úplne o čomkoľvek čo zaujíma práve vás a pozorovať, čo to urobí s vašimi príjmami. Dosť pravdepodobne bude druhý prístup o niečo menej ziskový z hľadiska príjmu z reklamy. Na druhej strane taký blog vytvoríte oveľa jednoduchšie, pretože nemusíte najskôr rozmýšľať o akej téme budete písať, aby ste potom písali o niečom, čo sa takpovediac oplatí.

Bannerová reklama a blog

Druhý spôsob ako sa dá na blogu zarobiť je bannerová reklama. Bannerová reklama má iné vlastnosti a oveľa ťažšie sa k nej dostanete.

Na Slovensko však už prichádzajú firmy, ktoré budú poskytovať kód pre bannerovú reklamu podobne jednoducho ako sa dnes získava reklama textová. Aj tu bude platiť rovnaké pravidlo, čím väčšia návštevnosť, tým viac peňazí.

Tretí spôsob reklamy, ktorú môžete na blogu predávať, je reklama, ktorú si dohodnete sami. Ak máte známych, ktorí majú firmy a sú ochotní s vami urobiť dohodu o tom, že budú na vašom webe publikovať reklamu, je to vynikajúce a skúste do toho ísť.

V každom prípade však sledujte, či táto reklama vášmu klientovi zarobí. Aby sa nestalo, že to bude len krátkodobá investícia. Je lepšie mať menej partnerov, ale spokojných ako získať krátkodobo reklamu a na záver nespokojného klienta, ktorý sa už nikdy nevráti.

Zárobok na internete pomocou blogu teda možný je. Opakujem neočakávajte prevratné príjmy.

Komentáre

Napíšte komentár

Tipy na knihy

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý |  mv@mix.sk  |  facebook  |  google+  |  instagram  | 

Dozvedeli ste sa niečo užitočné? Pomôžte vašim priateľom nájsť tieto stránky. Zdieľajte ich.